7 tips voor het vinden van een goede en betrouwbare Virtual Assistant
Het inhuren van een Virtual Assistant (VA) biedt uitkomst als je graag taken wil uitbesteden. Als ondernemer heb je veel ballen om hoog te houden, je bent bezig met allerlei taken: administratie, sales, behandelen van e-mails en dan ook nog eens zichtbaar “moeten” zijn naar je klanten op social media, met nieuwsbrieven en blogs. Het inhuren van een Virtual Assistant kan een goede oplossing zijn, zodat jij de taken die jou afhouden van jouw kernactiviteiten, kan uitbesteden. Jij kunt je focussen op de taken waar jij goed in bent, terwijl de VA zich bezighoudt met de taken waar zij goed in is.
Smijt geen geld over de balk!
Wat zeg ik nu?! Je leest het echt goed. Ik ben ervan overtuigd dat teveel mensen te snel overgaan tot het inhuren van een VA en daarmee geld over de balk smijten.
Voordat ik dus overga tot het geven van tips voor het inhuren van een VA geef ik je daarom eerst een aantal tips om te voorkomen dat jij ook geld over de balk smijt.
- Maak inzichtelijk welke taken je op dit moment doet. Welke taken kosten je veel energie, welke taken kosten je veel tijd?
- Bekijk vervolgens welke taken geautomatiseerd kunnen worden
- Onderzoek welke taken bijdragen aan je doelen en welke niet
- Bepaal welke taken je wilt delegeren (als ze niet geautomatiseerd kunnen worden)
- Breng je processen in kaart. Wat doe je wanneer, en hoe doe je dat precies?
- Analyseer welke stappen in deze processen geoptimaliseerd of geautomatiseerd kunnen worden.
- Identificeer welke processen of welke stappen uit het proces je zou kunnen uitbesteden
De taken die je kunt automatiseren, hoef je niet uit te besteden aan een VA, net zoals je taken die niet bijdragen aan je doelen.
Door processen in kaart brengen, kun je ze efficienter inrichten. Daarnaast helpen processen je bij de overdracht, mocht je overgaan tot de inhuur van een VA.
In mijn programma Limitless Business help ik om deze stappen met jou door te nemen, zodat jij een bedrijf kan creëren wat voor jou werkt. Hierdoor kan jij minder uren per week werken, terwijl je omzet gelijk blijft of zelf toeneemt. Dit bereik ik door te kijken naar je taken en processen en deze efficiënter in te richten. Uiteindelijk helpt dit je ook als je wilt opschalen. We willen toch allemaal groeien? Dat kan met Limitless Business
In mijn programmaLimitless Business breng ik je taken en processen in kaart en maak ik een plan wat je kan optimaliseren, automatiseren of delegeren.
Allemaal zodat jij meer tijd overhoudt om te doen wat jij het leukste vindt! Zeg nou zelf, die taken en regeldingen zijn niet de dingen waar je blij van wordt.
Gelukkig zijn deze vaak wel makkelijk te optimaliseren of automatiseren, waardoor jij wel die tijd weer kan gebruiken voor andere zaken. Klik op de link voor meer informatie
Graag deel ik 7 tips die jou helpen bij het inhuren van een Virtual Assistant.
1. Wat wil je uitbesteden aan een Virtual Assistant?
Voordat je een Virtual Assistant gaat inhuren, is het belangrijk om goed te overwegen welke taken je zou willen uitbesteden. Je kunt één Virtual Assistant inhuren voor meerdere taken, wat handig kan zijn als je een ervaren VA hebt die bekwaam is op verschillende gebieden. Aan de andere kant kun je ook overwegen om meerdere VA’s in te huren voor specialistische taken. Het is essentieel om vooraf te bepalen welke taken je zou willen uitbesteden en hoe je dat wilt aanpakken.
2. Tarieven Virtual Assistant
Als je eenmaal weet welke taken je wilt uitbesteden, is het slim om te kijken naar het geschatte aantal uren dat de VA hiermee bezig zal zijn en welk budget je hiervoor beschikbaar hebt. Gemiddeld ligt het tarief van een Virtual Assistant in Nederland tussen de € 40,- en € 65,- per uur, exclusief btw. Veel VA’s bieden diensten aan op basis van een dienstverleningpakket of een strippenkaart. Natuurlijk kun je ze ook per uur inhuren, maar het uurtarief ligt dan vaak hoger.
Het is belangrijk om de samenwerking met een VA te beschouwen als een investering. Vraag jezelf af wat deze samenwerking je kan opleveren; meer tijd voor klanten, ruimte om te werken aan je groeiambities, bedrijfsstrategie, of gewoon meer vrije tijd voor je gezin, vrienden of hobby’s.
4. Gebruik Google om een Virtual Assistant te vinden
Als je op zoek bent naar een Virtual Assistant, is Google een goede plek om te starten. Typ simpelweg “Virtual Assistant inhuren” in de zoekbalk en je krijgt veel resultaten. Hier vind je niet alleen individuele VA’s, maar ook diverse platforms waar je VA’s kunt vinden. Bekijk de profielen op de eerste zoekpagina’s: wat bieden ze aan qua diensten, wat zijn hun tarieven, hoe gaan ze te werk, en hebben ze goede reviews? Op basis van deze informatie kun je beslissen met welke Virtual Assistant(s) je een gesprek wilt aangaan.
5. Gebruik Sociale Media voor het vinden van een VA
Wanneer je een Virtual Assistant wilt inhuren, kun je veel potentiële kandidaten vinden via social media. Maak gebruik van de zoekfunctie of plaats een oproep. Zorg ervoor dat je in je oproep duidelijk aangeeft welke taken je zou willen uitbesteden, hoeveel uur je de VA ongeveer wilt inhuren en eventueel welk budget je in gedachten hebt.
Het vermelden van een budget kan voor sommige ondernemers een drempel zijn, maar als je dit niet vermeldt, kun je veel reacties krijgen van VA’s die buiten je budget vallen. Door dit te verduidelijken, voorkom je teleurstelling van beide kanten en bespaar je tijd.
6. Website voor het vinden van Virtual Asisstants
Er bestaan verschillende opleidingsinstituten voor VA’s die tevens een platform aanbieden voor het inhuren van een VA. Op de site van VAschool vind je bijvoorbeeld VA’s met een goede opleiding.
Fiverr en Upwork bieden ook VA’s aan, vaak tegen lagere tarieven, maar deze hebben niet altijd dezelfde ervaring of kennis als de VA’s van gespecialiseerde platforms.
7. Gebruik je eigen netwerk voor het inhuren van een Virtual Assistant
Laat andere ondernemers in je netwerk weten dat je op zoek bent naar een VA. Wellicht werken zij ook met een Virtual Assistant of kennen ze iemand in hun netwerk. Kijk ook op LinkedIn om te zien of je connecties hebt die gelinkt zijn aan een VA.
Het inhuren van een Virtual Assistant kan dus een goede beslissing zijn om meer tijd over te houden voor de zaken die jij belangrijk vindt.
Ik hoop dat deze blog je heeft geholpen. Veel succes met het doorlopen van de stappen en de zoektocht naar een VA die bij jou past.
Wil jij meer tijd besteden aan de dingen die je leuk vindt; het coachen en werken aan je bedrijf?
Boek dan de Quick Win Sessie en krijg 3 tips waar je direct mee aan de slag kan om TIJD en GELD te besparen!
0 reacties