Ben jij die ondernemer die altijd bezig is met randzaken zoals administratie en afspraken, terwijl je eigenlijk tijd tekort komt om je klanten écht te helpen? Het voelt alsof je nooit toekomt aan wat écht belangrijk is. Dat hoeft niet zo te blijven. In deze blog laat ik je zien hoe je minimaal 5000 euro per jaar kunt besparen én rust kunt creëren in je bedrijf.
Dit kan op verschillende manier en 1 daarvan is het inhuren van business support. Haak nu niet meteen af want ik ga je ook enkele tips geven waarmee het inhuren van bedrijfsondersteuning niet meteen noodzakelijk is, je toch tijd kan besparen én de rust in je bedrijf terug kan brengen
Blijf dus vooral lezen, want in deze blog geef ik je ook nog een tip waarmee je zo 5000 euro per jaar kan besparen.
In eerste instantie ga ik je vertellen wat business support nu eigenlijk is en voor wie. Waarom dit voor jou als ondernemer geschikt is en als laatste geef ik je 6 cruciale tips om toe te passen voordat je overgaat tot het inhuren van business support.

Wat is business support en voor wie is dit geschikt?
Business support kan je zien als bedrijfsondersteuning in de breedste zin van het woord.
Je kan denken aan een:
- Virtual Assistant (VA)
- Personal Assistant (PA)
- Officemanager of
- Online Business Manager (OBM)
Veel van deze functies geven online support, maar dit kan ook fysiek als dat beter bij jou en je bedrijf past
Business Support is een hele brede term voor alle ondersteuning die je kan inhuren, omdat je bijvoorbeeld meer tijd wil besteden aan je klanten. Voor wat voor soort ondersteuning je dan gaat, is afhankelijk van waar jouw behoefte liggen.
Waarom zou je over willen gaan tot het inhuren van business support
Je startte je onderneming om je cliënten te kunnen helpen. Zij zijn voor jou waardevol en je wilt hen graag centraal stellen. Maar ondernemen is meer dan dat. Afspraken, boekhouding, zichtbaarheid op social media om nieuwe klanten aan te trekken en je wilt ook nog graag je bedrijf verder ontwikkelen. Het stapelt zich op. Met beperkte tijd lukt het vaak niet alles te doen wat je wilt.
Niemand kent jouw bedrijf beter dan jij!
Je bedrijf is superbelangrijk voor je en niemand kan jouw bedrijf zo goed runnen als jij! Jij bent het gezicht van je bedrijf en niemand weet beter hoe alles werkt dan jij. Dit is zo herkenbaar en je bent niet de enige die dit zo voelt.
Ik spreek veel ondernemers die het lastig vinden om werkzaamheden in hun bedrijf uit handen te geven en ik snap ook dat het superspannend is. Helaas is er nog steeds niet de mogelijkheid om jezelf te klonen en daarmee zal je toch keuzes moeten maken; of op dezelfde manier doorgaan of over gaat tot het inhuren van ondersteuning in je bedrijf.
Hoe voelt dat voor jou om taken in je bedrijf uit te besteden?
Doe het in kleine stapjes. Kies vooral altijd iemand waar je een goed gevoel bij hebt, zodat je ook echt de taken met een gerust hart kan uitbesteden. Begin met minder belangrijke taken en werk eventueel met een proefperiode. Bevalt het? Dan kun je steeds meer overdragen.
6 cruciale tips voor 2 uur besparing op je bedrijfsvoering.
Dagelijks help ik ondernemers als Online Business Manager (OBM) geld te besparen met mijn programma Limitless Business. Dit programma is voor iedereen die meer tijd uit haar dag wil halen en meer rust wil ervaren in haar bedrijf, maar zeker een aanrader als je wil overgaan tot het inhuren van Business Support.
Breng overzicht in je taken
Maak voor jezelf een lijst met de volgende punten
- Welke taken voer je allemaal uit (benoem ze ook echt allemaal)
- Hoe lang ben je met die taken bezig
- Draagt de taak bij aan je doel
Draagt wat je doet bij aan je doel en omzet?
Deze stap vinden veel mensen wat spannend, maar als je kijkt naar je taken en processen welke taken of stappen in het proces zou je kunnen elimineren. Wat doe je maar draagt niet bij aan je doel of wat doe je maar levert onvoldoende op?
Kijk wat je kan automatiseren
Als je je taken en processen in kaart hebt gebracht kan je ook heel makkelijk zien wat je kan automatiseren. Over het algemeen zijn terugkerende taken makkelijke te automatiseren. Denk hierbij aan de onboarding van je klanten, het versturen van je facturen, het inzetten van een afsprakensysteem op je website.
Je kunt je workflows makkelijk automatiseren met tools zoals Zapier.
Trello is een fijn systeem om te gebruiken voor projectmanagement en voor onboarding: trello.com
Lees hier waarom trello mijn lifesafer is
Wil je je afspraken automatiseren, dan kan je een (gratis) tool als Calendly gebruiken: calendly.com
Welke automatiseringen voor je bedrijf echt essentieel zijn lees je hier.
In kaart brengen van je processen
Niets klinkt saaier dan dat, toch?
Maar je processen in kaart brengen is essentieel voordat je taken uitbesteedt. Zo weet je precies wat er gedaan moet worden, door wie en wanneer. Dit maakt je taken ook makkelijker over te dragen als je besluit om werk uit te besteden.
Je houdt over wat je kan delegeren
Met deze stappen bespaar je al snel 2 uur per week. Tijd die je kunt besteden aan klanten die omzet opleveren, zonder dat je direct extra hulp hoeft in te huren.
Wil je toch werk uitbesteden?
7 tips voor het inhuren van een Virtual Assistant
Sophie is coach en werkt keihard om haar klanten te helpen, maar haar administratie loopt altijd achter. Ze had nooit gedacht dat ze automatisering en het delegeren van taken nodig zou hebben, totdat ze zich realiseerde hoeveel tijd en geld het haar kostte. Dankzij een paar simpele stappen kreeg ze overzicht en groeide haar omzet met 30%.
Hoe zit het nu met die besparing van die 5000 euro?
Ik neem je mee in een kleine rekensom:
- 2 uur x 48 weken x €55 (VA-tarief) = €5280 besparing.
- Gebruik je die tijd voor klanten? Dan verdien je 2 uur x 48 weken x €90 (coach-tarief) = €8640 extra omzet.
Als je in die vrijgekomen 2 uur nog eens 2 klanten kan helpen heb je ook nog eens meer omzet dan dat je eerder had.
Hoe voelt dat nu om dit te lezen?
Dat is toch best snel verdient door het alleen maar inzichtelijk maken van je taken en processen vóórdat je overgaat tot het inhuren van bedrijfsondersteuning.
Het voordeel is meteen dat je, door het inventariseren van je taken, ook heel goed weet welke taken je graag zou uit willen besteden en daar kan je jouw support op inrichten.
Eerst elimineren en optimaliseren, dan pas Business Support inzetten
Voor je Business support inschakelt is het slim om eerst je bedrijfsprocessen onder de loep te nemen. Je kunt al snel 2 uur per week besparen door te optimaliseren en automatiseren. Wat je niet alleen tijd oplevert maar ook nog eens zo’n 5000 aan (Business support) kosten bespaart. En reken maar eens uit wat deze 2 extra uren jou opleveren.
Wil je meer tips of hulp? Meld je aan voor mijn programma Limitless Business.
Wil jij ook rust, overzicht en tijd besparen in je praktijk? Meld je dan aan voor mijn programma Limitless Business en ontdek hoe jij minimaal 5000 euro kunt besparen én je bedrijf kunt laten groeien.
Boek een kennismakingsgesprek en ik vertel wat ik voor jou en jouw bedrijf kan betekenen.
0 reacties